Skip to main content

Pengurusan Pusat Sumber (KPS3012)

Pusat Sumber Sekolah (PSS) adalah  bukan sahaja tempat, bahkan ia juga adalah perkhidamatan, koleksi dan agen perubahan. Ia merupakan pusat berkumpulnya ber bagai-bagai alat dan bahan media pendidikan yang dikelaskan, dikatalogkan dan disusun atur bagi memudahkan penggunakan. Ia juga adalah tempat untuk warga sekolah berkumpul, berunding, memilih, merencana, menerbit dan menggunakan alat pengajaran demi meningkatkan lagi proses pengajaran dan pembelajaran.PSS menyediakan kemudahan, serta koleksi bahan pengajaran dan pembelajaran(P&P) yang diurus secara sistematis. Ia juga merupakan sebuah tempat bagi memperoleh, mengumpul dan membina maklumat baru supaya dapat dimanfaatkan dalam pengajaran dan pembelajaran.  Pusat sumber sekolah (PSS) juga adalah suatu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa  seluruh kawasan sekolah. Ia adalah agensi penting di sekolah, yang menyediakan pelbagai bahan, khidmat dan kemudahan pengajaran dan pembelajaran. Pusat Sumber Sekolah juga berperanan maningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di sekolah.PSS bukan tempat menyimpan bahan atau maklumat lama supaya diwariskan kepada murid. Tegasnya PSS perlu menyediakan maklumat perkhidmatan dan peluang bagi mengukuhkan kemahiran asas dalam pembelajaran. PSS juga menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran yang berpusat, mudah disebar dan digunakan oleh masyarakat sekolah. Ia juga sebuah tempat pelbagai maklumat yang diurus secara sistematik, oleh kakitangan terlatih. Ia bertujuan memberi perkhidmatan bagi meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

Kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan ini sudah tentu perlu mampu menarik minat warga sekolah kerana adanya ciri-ciri yang menarik minat mereka berkunjung ke pusat sumber sekolah. Ternyata kemudahan yang mencukupi  merupakan ciri eksklusif pusat sumber yang menggamit kehadiran pelajar untuk datang dan pergi dan datang kembali ke pusat sumber sekolah Selain itu, PSS yang berkesan memilki berbagai aktiviti galakan penggunaan pusat sumber dijalankan sepanjang tahun. Seterusnya, Pusat sumber sekolah yang terletak di lokasi yang strategik merupakan ciri pusat sumber yang baik. Pusat sumber yang terletak di lokasi yang mudah untuk diakses oleh murid dan guru seperti di tingkat bawah blok akademik ataupun di lokasi bangunan yang dikelilingi oleh blok akademik wajar menjadi pusat sumber yang baik. Di samping itu, pusat sumber yang sering menghebahkan setiap kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan juga merupakan ciri sebuah pusat sumber yang baik. Hebahan-hebahan kepada seluruh warga sekolah melalui pelbagai medium seperti pamflet, poster, sepanduk, laman web dan majalah sekolah sangat berkesan untuk menarik minat mereka mengunjungi pusat sumber sekolah.

Pusat Sumber Sekolah dwujudkan bagi meningkatkan mutu pendidikan di sekolah,membantu meningkatkan tahap profesinalisme guru-guru supaya lebih berilmu, dinamik, kreatif dan inovatif dan membentuk golongan murid yang berilmu, dinamik, kreatif dan berdisiplin serta mengamalkan
pembelajaran sepanjang hayat. Antara objektif Pusat Sumber Sekolah adalah Kecemerlangan pendidikan. Sebagai contoh, PSS membantu guru dan murid melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Selain itu, objektif kedua adalah penggunaan kemudahan pemupukan tabiat belajar. Kaedahnya, dengan menyediakan bahan-bahan yang sesuai bagi memupuk minat membaca dan belajar sendiri di kalangan pelajar. Objektif ketiga ialah penghasilan bahan. Buktinya, PSS menyediakan bahan buku dan bukan buku bagi membantu guru dan murid melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran. Seterusnya, objektif keempat adalah perkhidmatan pembelajaran. Salah satu inisiatfnya adalah dengan mewujudkan satu iklim atau suasana yang dapat menggalakkan perubahan sikap di kalangan guru dan murid. Berbagai-bagai kaedah pengajaran dan aktiviti pembelajaran yang berpusatkan murid telah diwujudkan. Objektif terakhir adalah meningkatkan kemahiran maklumat. Sebagai contoh, dengan memajukan kemahiran penyelidikan, penyiasatan dan mencari maklumat secara penggalakan pelajar membuat bacaan dan penyiasatan sendiri melalui sumber yang sahih.

Antara peranan Pusat Sumber Sekolah adalah berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan yang boleh digunakan dalam proses pembelajaran kerana ia mempunyai khazanah pengetahuan yang luas. Ia adalah pusat pengurusan, memperoleh, menghasilkan dan menyebarkan sumber maklumat. Selain itu, peranan PSS adalah bagi Pusat pembelajaran yang melalui pelbagai sumber dan perkhidmatan yang disediakan. Sebagai contoh, Ia menyediakan bahan pengajaran yang boleh digunakan secara individu atau berkumpulan. Seterusnya,Pusat pengajaran adalah tempat untuk guru mengajar dengan berkesan melalui kemudahan yang disediakan. Ia dapat memberi panduan, memberi dorongan kepada guru atau pelajar untuk mencari, memilih, menghasilkan dan menggunakan media yang sesuai. Di samping itu,peranan PSS adalah sebagai Pusat Profesional iaitu melalui latihan di rumah atau perbincangan kumpulan. Seterusnya, sebagai tempat pemilihan dan penilaian bahan sebelum digunakan.Hal ini kerana terdapat sumber kemahiran kepakaran, bahan rujukan dan digunakan dalam melaksanakanaktiviti pengajaran dan pembelajaran. Peranan-peranan lain adalah sebagai pintu masuk maklumat dari agensi luar, , penggalak aktiviti membaca dan kemahiran maklumat, pemgembangan kemahiran pembelajaran kendiri, penyedia keperluan terkini teknologi pendidikan, penyedia perkhidmatan reprografi dan rakamsalin dan mendapatkan panduan mencari, mengguna, menghasil dan mempersembahkan maklumat keperluan kurikulum.

 

Sebagai rumusan, Pusat Sumber Sekolah yang berkesan merupakan sumber utama segala maklumat yang berkaitan dengan pelbagai ilmu pengetahuan yang banyak peranan serta memiliki objektif yang tepat. Harapan saya agar murid dan guru sentiasa menjadikan pusat sumber sekolah sebagai mekanisme untuk meningkatkan pengetahuan mereka. Hal ini kerana usaha tersebut mampu merealisasikan wawasan negara untuk melahirkan masyarakat yang suka membaca dan berpengetahuan luas. Dalam era globalisasi ini, fungsi perpustakan menjadi lebih vital dan bukan sekadar gedung buku malah ruang lingkup mengandungi pelbagai kemudahan di satu tempat yang dikenali sebagai Pusat Sumber Sekolah.


RUJUKAN

http://blogcikguazaman.blogspot.com/2020/03/karangan-bahagian-spm.html

Panduan Mengurus Pusat Sumber Sekolah
PTS PROFESSIONAL Publishing Sdn. Bhd
ISBN 983-3376-52-5

Panduan Mengurus Pusat Sumber Sekolah
PTS PROFESSIONAL Publishing Sdn. Bhd
ISBN 983-3376-52-5

 

 


Comments